Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

Eid Mubarak

9:18 PM Ellie 0 Comments Category :



Alhamdulillah hari ini umat Islam d Malaysia myambut Hari raya Aidiladha. Aidiladha akan mengingatkan kita kepada prgorbanan nabi Allah Ibrahim and anaknya Ismail a.s. Dalam khutbah pagi tadi pun d sentuh dan d peringatkan ttg erti sebenar pgorbanan. Mmg besar pgorbanan nabi Allah tuh, mmg kita tak mampu nak buat sedemikian. Bagi kita, konsep pgorbanan selalu d kaitkan dan d tekankan dalam ibadah haji..hanya mereka yg benar2 memahami konsep pgorbanan akan mengetahui d jemput oleh Allah sebagai tetamuNya menuntut pgorbanan yg besar, korban masa, tenaga, wang ringgit demi untuk mencari keredhaan Allah dan mempertingkatkan ibadah kepadaNya. Beruntunglah mereka yg d berikan kesempatan mengerjakan ibadah haji dan lewat doa aku selalu meminta d berikan kesempatan untuk menjadi tetamu Allah nanti, InsyaAllah!

Bagi kita yg belum mempunyai kesempatan sedemikian, definisi pgorbanan pastinya berlainan, kita hendaklah berkorban utk melawan hawa nafsu, korban masa utk membaca bacaan berfaedah, even menukar saluran radio or tv (berubah kepada saluran radio zikir or tazkirah or bacaan Quran adalah satu bentuk pgorbanan), korbankan wang ringgit menolong mereka yg daif, korban tenaga menolong anak bangsa dan banyak lagi pastinya pgorbanan kita untuk menjadi hambaNya yg berkualiti.

Sempena dengan hari raya ini aku terfikir ttg pgorbanan rakyat Palestin mempertahankan Islam, semoga Allah memberikan kemenangan, kesabaran kepada mereka, juga saudara kita d Pattani, Sudan etc...

Ada satu lagu yg sesuai dengan this entry..lagu from Ungu - Syurga Hati (click d playlist Imeen sebelah nih)


tak sanggup ku tahan,
tetes air mata,
di saat ku berdiri
di tanahMu yang suci

tak henti memuji
mulut ini berdzikir
saat ku melihat
surga hati disini

sejenak pandangi
rumahmu yang indah
tak pejamkan mata
tak dapat ku bicara

ingin ku meraih
tuk menggapaiMu
tak sabar menanti
tuk panjatkan doa padaMu

reff:
ku ingin disini, ingin tetap disini
bila kupulang nanti, izinkan ku kembali
ku ingin disini, ingin tetap disini
bila kupulang nanti, panggil aku lagi

tak sabar menanti tuk panjatkan doa padaMu





Waalahualam

RELATED POSTS

0 comments