Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

Dugaan

11:43 PM Ellie 0 Comments Category :

Siapakah manusia tanpa tuhan, Allah Maha Pencipta??? Apa ertinya manusia menyatakan mereka adalah hamba jika tidak d uji??? Tiada pjalanan yg smooth ride selagik kita bergelar manusia...even para nabi dan rasul pun selalu d uji oleh Allah. Sesetengah orang berpendapat tiap ujian dan dugaan itu adalah tanda manusia itu berdosa...of course lah manusia mana tak berdosa...hanya Nabi Muhammad saw sahaja yg ma'sum....so selain daripada kita anggap dugaan itu satu punishment...ianya satu peringatan supaya jangan lalai daripada Nya...dalam menjalani idup nih kadang2 kita lupa...banyak sangat errands to do, banyak suka ria...jadilah manusia lupa....Selain itu dugaan itu byk positifnya, kita manalah tahu idup kita in future so dalam life segala ujian tuh adalah guru, knowledge yang tak dapat dalam mana2 text books...sbb tuh Allah kata dunia ni ada knowledge, hikmah, pgajaran kpd mereka yg berfikir....bukankah kita manusia sahaja yg mempunyai hikmah yg paling besar iaitu akal untuk berfikir????

Dah lama tak update blog sbb banyak dugaan...ni pun Alhamdulillah masih dapat menulis..I owe u a lot ya Allah.. terlalu banyak nak tulis...got ideas tapi constraint masa sesangat.....nak siapkan fail mgajar, markah2, final test marking dan assignment yg tak tahu bila nak d sentuh (truk tak aku as lecturer?? hehehe)...

Mmg banyak benda kena pk dan buat...lega rasanya dah siapkan E-filling cukai,dah baiki aircond keta...yg tak buat byk lagik lum d pangkah...nilah dugaan..If nak kira dugaan jangan cakaplah....sbb aku tahu aku deserve it sbb aku dah merasa banyak nikmat dan rezeki dr Allah....so jangan sedih if kita d uji (pujuk diri nih) tak der masa nak sedih..banyak kerja kena buat!!! kena sabar dengan apa yg berlaku, sabar dengan apa yg Allah kurniakan pada orang lain..nak sabar nih bukan senang babe!! Sbb dalam Al-Quran dalam Surah Al-Baqarah Allah myatakan 2 perkara yg amat sukar d buat oleh manusia iaitu Sabar dan Kyushuk dalam sembahyang!!!

Waalahualam

RELATED POSTS

0 comments